ถ้าดูจากข่าวนี้ คือ ไปผลิตที่ อินเดีย
http://www.autocarpro.in/analysis-reports/maruti-reveals-hi-tech-k12m-engine-4709Suzuki has downsized the engine from its original 1248cc displacement to 1197cc in order to help it meet the small car norms set by the government. These rules have it that any car with a petrol engine below 1200cc and a length of less than four metres is a small car, which in turn attracts a much lower excise duty of just eight percent. This is the second in the new generation of K-series engines that have been developed by Suzuki for the Indian market. The first version is the K10B, which powers the new A-star model, that is also exported to Europe.
โดยเหตุผลที่ลดขนาดลง เพราะให้ผ่านกม.อินเดีย
แต่ เหตุผลว่า ทำไม ไทยได้ K12M
ก็คงเพราะ เราใช้เครื่องจากอินเดีย ตัวนี้ มั้ง 555
เหตุผลอื่น คงไม่ใช่ประเด็น
เพราะถ้าอินเดียไม่มีกม.เรื่องซีซี ก๋คง จะใช้ k12C ไปแล้ว คงไม่ต้องผลิตk12m
แต่ทำไม ไทย ไม่ได้เครื่องจากญี่ปุ่น ก็คงเรื่องการลดต้นทุน มั้ง ผมว่านะ
คงไม่เกีย่ยวกับเรื่องมลพิษอะไรนัก เพราะมันต่างกันน้อยมากแค่100ซีซีเอง