เรื่องก้านไฟเลี้ยวนี่ คหสต. รถยนต์สมัยก่อน ใช้เกียร์ธรรมดา
ก้านไฟเลี้ยวควรอยู่ตำแหน่งตรงข้ามกับคันเกียร์ เพื่อให้สามารถใช้สองอย่างได้พร้อมกัน
เช่น
พวงมาลัยขวา ใช้มือขวาจับพวงมาลัย นิ้วมือขวา กระดิกไฟเลี้ยว+ตบไฟสูง มือซ้ายจับคันเกียร์
พวงมาลัยซ้าย ใช้มือซ้ายจับพวงมาลัย นิ้วมือซ้าย กระดิกไฟเลี้ยว+ตบไฟสูง มือขวาจับคันเกียร์
รื เปล่า....
ส่วน การสลับตำแหน่งก้านไฟเลี้ยวให้อยู่ตรงข้าม ในแต่ละภูมิประเทศ ก็ขึ้นอยู่กับ ความใส่ใจของผู้ผลิต และต้นทุนในการดำเนินงาน
ยิ่งถ้าเป็นรถเกียร์ออโตด้วยแล้ว ก็ไม่น่าจะมีความจำเป็นที่จะต้องย้ายก้านไฟเลี้ยวให้
ที่พูดมาเป็น คหสต.
ลองดู อันนี้จาก wiki
The turn indicator stalk or turn signal lever is the control lever which operates the turn signal or indicator lights on the front, sides and rear of the vehicle. It is usually operated by lifting or lowering the lever, the direction being commensurate with the clockwise or anticlockwise direction in which the steering wheel is about to be turned.
In left hand drive vehicles, the turn indicator stalks are located on the left of the steering column.
In right-hand-drive (RHD) motor vehicles, the indicator stalk is located on either the left or right of the steering column, depending on the manufacturer. European RHD cars generally have the stalk on the left (often using the same component as LHD cars), while Asia-Pacific RHD cars generally have the stalk on the right (mirroring the configuration of a LHD vehicle). Some manufacturers such as Subaru still have variations in the model lineup as to where the turn indicator stalk is located.[1]