ขอแชร์ครับ
ออกเทน กับซีเทนนี้ คือค่าการดีเลย์การจุดระเบิดตัวเองในน้ำมันแต่ละชนิดใช่ไหมครับ
ออกเทน นี้พอเข้าใจเพราะสำหรับเบนซิน ไม่ให้จุดระเบิดเองจากความร้อน แรงดันในกระบอกสูบเอง ยิ่งค่าสูง ยิ่งไม่เกิดการจุดระเบิดเอง แต่จะจุดระเบิดจากการสปาร์ค จากหัวเทียนในจังหวะอัดสุดท้ายในกระบอกสูบ
Cetane number is a measure of the ignition quality of a diesel fuel. It is often mistaken as a measure of fuel quality. Cetane number is actually a measure of a fuel's ignition delay. This is the time period between the start of injection and start of combustion (ignition) of the fuel. In a particular diesel engine, higher cetane fuels will have shorter ignition delay periods than lower cetane fuels.
More fuel retailers are introducing premium diesel fuels, touting high cetane number as the sole benchmark of fuel quality. Contrary to this assumption, a cetane number which is too high may cause too short an ignition delay period. This changes the timing of the pressure peak, resulting in loss of power. When this happens, many of the performance problems associated with low cetane fuel will result. While the problems due to low cetane largely disappear after the engine warms up, with too high a cetane, these problems will persist even with a hot engine.
Cetane Numbers of Various Diesel Fuels
Normal modern highway diesels run best with a fuel rated between 45 and 55. Following is a list cetane numbers varying grades and types of compression ignition diesel fuels:
Regular diesel--48
Premium diesel--55
Biodiesel (B100)--55
Biodiesel blend (B20)--50
Synthetic diesel--55
A label should be affixed to the pump that states both the fuel type and cetane number. It's important to find a station that dispenses fuel of the cetane number recommended by the vehicle manufacturer.
(ขอไม่อ้างที่มาครับเพราะเป็นเว็ปขายของ ใครอยากได้ข้อความทั้งหมด PM มาถามนะครับ)
ส่วน ซีเทนตามข้างบน
ถ้าจังหวะจุดระเบิด หัวฉีดๆดีเซลเข้ากระบอกสูบแล้ววันดีเลย์การระเบิด แม้จะไม่มากก็มีผลต่อเครื่องยนต์ครับ เพราะฉนั้น เราต้องใช้น้ำมันตามที่ผู้ผลิดเครื่องยนต์แนะนำครับผม