Load คือ ภาระเครืองยนต์ครับ
เต็ม คือ
Engine load นั่นละ
เป็น ค่าที่ ECU รถใช้ โดย มีสูตร มันมี สูตร คำนวณ มาตราฐาน สากลอยุ่ครับ
เอาเข้าใจง่ายๆ หลักๆ ก็ ปริมาณ อากาศ ที่เครื่องยนต์ดูดเข้าไปเพื่อจุดระเบิด
สูตรก้ตามข่างล่าง ผมก็มึนๆ ครับ
Cop มาอีกที
LOAD_PCT = [current airflow] / [(peak airflow at WOT@STP as a function of rpm) *
(BARO/29.92) * SQRT(298/(AAT+273))]
Where:
- STP = Standard Temperature and Pressure = 25 °C, 29.92 in Hg BARO,
- SQRT = square root
- WOT = wide open throttle
- AAT = Ambient Air Temperature (in °C)
Characteristics of LOAD_PCT are:
- Reaches 1.0 at WOT at any altitude, temperature or rpm for both naturally
aspirated and boosted engines.
- Indicates percent of peak available torque.
- Linearly correlated with engine vacuum
- Often used to schedule power enrichment.
- Compression ignition engines (diesels) shall support this PID using fuel
flow in place of airflow for the above calculations.
ที่มา
http://mechanics.stackexchange.com/questions/17537/how-is-engine-load-determinedจากที่ดู ROM ของรถ NA มา % Load จะไม่เกิน 100 %
แต่รถ Turbo มีอัดอากาศ อัดเข้าไปมากกว่า 100 % อีก
ถ้าดูจาก Torquee Pro จะมี สอง Load
1.LOAD_PCT
2.LOAD_ABS