Headlight Magazine : community

General => Discussion Forum => ข้อความที่เริ่มโดย: Quadrifoglio Verde ที่ มิถุนายน 16, 2009, 22:31:05

หัวข้อ: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: Quadrifoglio Verde ที่ มิถุนายน 16, 2009, 22:31:05
ดีใจๆ  ;D

http://www.worldcarfans.com/9090616.007/gm-announce-tentative-agreement-to-sell-saab-to-koenigsegg

GM Announce Tentative Agreement to Sell Saab to Koenigsegg

But what will happen to the new 9-5?

Saab
by Zack Newmark
June 16, 2009 2:45 PM
Filed Under: European, General Motors, Koenigsegg, Saab

After the February announcement that General Motors was planning on dumping Saab, the American parent appears to have come to terms with a suitor.  supercar manufacturer Koenigsegg has agreed to take on the Swedish brand.

Both parties have signed a memorandum of understanding, with anticipation of the deal closing by the end of September.  Terms of the deal include $600 million in financing provided by the European Investment Bank, and secured by the Swedish government.

Saab operations will continue in full, thanks to funding from both Koenigsegg and GM.  Because of this, Saab intends to continue with the launch of "several new products that are in the final stages of development."  In addition to GM continuing to provide platforms for the time being, Saab plans on building the next generation Saab 9-5 in Trollhättan, Sweden.  The new 9-5 is due for a Frankfurt introduction later this year.  The larger 9-5 should be about six inches longer, with a wide variety of powerful engines, all-wheel drive, and LED taillights.

What is uncertain is if these future plans include bringing the Saab Quant electric concept closer towards production.  Koenigsegg is believed to be excited about the 500 kilometer-range vehicle's potential, especially considering its reported recharge time of 20 minutes.

The supercar manufacturer also plans to ramp up Saab production to 150,000 units per year by 2011, up from 20,000.  That reason alone could have been enough to win the backing of the Swedish government, as jobs that could have been at risk now have a better chance of being safeguarded, provided the outcome of Saab's in-court reorganization.

With this sale moving forward, Koenigsegg will be keen to avoid mistakes made by other manufacturers in the past.  The merger between Daimler and Chrysler saw the combination of a performance vehicle automaker with a volume seller.  Significant problems arose when the German car company showed strong reluctance at sharing technology with their high-volume American counterpart.

Of the deal, Saab Managing Director Jan Åke Jonsson said, "Today's announcement is great news for Saab's current and future customers, dealers, suppliers and employees around the globe."
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: J!MMY ที่ มิถุนายน 16, 2009, 22:36:20
ยินดีด้วย ซาบ!

แทบไม่น่าเชื่อว่า ท้ายที่สุด จะเป็น โคนิสเซ็กกกกกก ที่เป็นพระเอกขี่ม้าขาว
และดีใจมาก ที่ไม่ใช่ชาวจีน

ขอบคุณครับ สำหรับข่าวสาร
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: Pan Paitoonpong ที่ มิถุนายน 16, 2009, 22:42:57
จริงๆแล้วไม่น่าจะดีใจเพราะคนเอเชียด้วยกันเพิ่งพลาดโอกาสการเป็นเจ้าของ SAAB

แต่ลึกๆแล้วถ้าให้เดาว่าใครจะปรนนิบัติต่อ SAAB ได้ดีกว่ากัน ผมก็คงขอให้ Koenigsegg ได้ SAAB ไปครองดีกว่า
อย่างน้อยผมรู้สึกว่าสองค่ายนี้มีความบ้าซ่อนอยู่ในการทำรถในสไตล์ที่คล้ายๆกัน และ Koenigsegg น่าจะได้ประโยชน์จากความปลอดภัยและการออกแบบโครงสร้างของ SAAB ส่วน SAAB นั้นคงไม่ได้อะไรจาก Koenigsegg เพราะคงไม่บ้าทำรถซูเปอร์คาร์มาขายแข่ง แต่รถสปอร์ตล่ะก็ไม่แน่อาจจะได้เห็นกัน

เหนือสิ่งอื่นใด การที่เห็น SAAB ได้อยู่รอดต่อ สำหรับผมเป็นเรื่องที่ยินดีครับ
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: frame@kk ที่ มิถุนายน 16, 2009, 22:43:34
ดีใจจังเราน่าจะมีโอกาสได้เห็นรถ saab ที่ใช่เทคโนโลยีร่วมกัน โคนิสเซ็ก ก็เป็นไปได้

saab ต่อไปรุ่นหลังๆคงแรงได้ใจ
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: Quadrifoglio Verde ที่ มิถุนายน 17, 2009, 00:17:31
อันนี้จากบลูมเบิร์กครับ รายละเอียดมากกว่า
เท่าที่ดู การที่ saab ไม่โดนจีนซื้อไปนี่ พนักงานเฮกันลั่นโรงงานเลย..

================================================

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601209&sid=a4.K9l5TZVKo

Koenigsegg to Buy Saab, Returning Carmaker to Sweden (Update1)
Share | Email | Print | A A A

By Chris Reiter


June 16 (Bloomberg) -- Koenigsegg Automotive AB, a maker of $1.2 million high-performance sports cars, won the bidding for General Motors Corp?s Saab Automobile AB unit, returning the automaker to Swedish control after almost two decades.

The sale is tied to a $600 million loan by the European Investment Bank that?s backed by the Swedish government, General Motors spokesman Chris Preuss said by telephone today. GM agreed to provide engine and other technology for a limited time. The companies didn?t provide financial details of the deal.

Taking over Saab will catapult Koenigsegg from a supercar niche into the automotive mass market, adding Saab station wagons to Koenigsegg cars that command speeds of close to 400 kilometers (250 miles) an hour. Koenigsegg inherits a company that?s been unprofitable for most of GM?s 20 years of ownership and employs about 100 times Koenigegg?s workforce of 45.

?It?s a great relief for all the employees and our members,? Anette Hellgren, a Saab union representative on the company board, said by telephone today. ?Koenigsegg is a company of entrepreneurs and they know how to build brands in the automobile industry.?

GM bought Saab in two stages from the Wallenberg family, starting in 1990. GM, which has been operating under U.S. bankruptcy protection since the beginning of June, has been looking for a buyer for Saab since saying in February that it was breaking ties with the division.

Loan Guarantees

The deal with the super-car maker, founded by Christian von Koenigsegg in 1994, may help Saab, which is also under protection from creditors, gain support from the Swedish government. Swedish Industry Ministry State Secretary Joeran Haegglund said on June 11 that the government is ?well prepared? to discuss loan guarantees with Saab?s new owner.

Koenigsegg spokeswoman Halldora von Koenigsegg, the wife of the founder, said the parties cannot discuss details of the transaction before all negotiations are completed. Discussions are continuing on the loan and financial details, she said.

Saab said on April 6 that it aims to secure about $1 billion in financing from the European Investment Bank and GM to help achieve positive cash flow by 2011. The carmaker is seeking an agreement with creditors to pay back 25 percent of about 10 billion Swedish kronor ($1.28 billion) owed and will present the outcome of talks to a court June 17.

Saab spokeswoman Gunilla Gustavs said by telephone that ?everyone is confident in getting access to the EIB loan? and that the Swedish government has been involved in the sale ?along the whole way.?

Dwindling Sales

Saab is separate from Saab AB, the Swedish maker of the Gripen fighter jet and other defense products. In 2000, GM took full control of Saab Automobile, which racked up an operating loss of 16.5 billion kronor in the five years until 2008.

Saab employs about 4,100 people in Sweden and sold fewer than 100,000 cars last year. Its popularity peaked in the 1980s, when the 900 model drew buyers seeking a European car that stood for technical innovation, safety, luxury and idiosyncratic design. Saab was the first carmaker with side-impact protection systems in 1972 and spearheaded turbo-charged engines.

Under Koenigsegg, Saab will return production of the larger 9-5 model to its main factory in Trollhaettan from Ruesselsheim in Germany, Preuss said. Saab also makes the smaller 9-3 model, and its cars come as convertibles, sedans and station wagons.

?This sounds great,? said Rolf Berglund, one of the three presidents of Saab?s Ledarna, a white-collar union of company managers. ?It?s good news they plan to keep production in Sweden.?

The carmaker, which had 0.4 percent of the European market last year, lost about 3 billion kronor in 2008 and expects a similar deficit in 2009, according to court documents.

Koenigsegg, based in Aengelholm, in southern Sweden, also makes two models. The CCX costs $1 million and the CCXR, which can run on biofuel, costs $1.2 million. The CCX can accelerate to 200 km/h in 9.8 seconds, according to the company?s Web site.

Deutsche Bank AG advised GM on the sale of Saab.

To contact the reporter on this story: Chris Reiter in Berlin at [email protected]

Last Updated: June 16, 2009 05:13 EDT
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: Chariot ที่ มิถุนายน 17, 2009, 01:15:03
มาร่วมยินดีที่ซาบไม่ตกอยู่ในมือคนจีนครับ  :D

อ่านข่าวในหน้าแรกแล้วฮามาก ตอนที่จีนจะเ้ข้าไปซื้อวอลโว่

แต่วอลโว่ไม่ขาย โดยให้เหตุผลว่า"เพราะประวัติการพัฒนารถจีนเน้นการลอกเลียนแบบแทนที่จะสร้างคุณค่าใหม่ด้วยตนเอง"

สิ่งที่วอลโว่พูดมา ไม่ต่างอะไรกับกำลังตัดหัวเสียบประจานจีนดีๆนี่เอง

ผมได้ยี่ห้อรถในดวงใจขึ้นมาอีก 1 ยี่ห้อแล้ว  ;D ;D

http://www.headlightmag.com/main/index.php?option=com_content&view=article&id=502:-beijing-auto-saab-volvo&catid=47:worlds-news&Itemid=55
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: nonpatan ที่ มิถุนายน 17, 2009, 06:00:31
ส่วนผมใจหนึ่งก็ดีใจนะ อีกใจก็เสียดาย เพราะยังไงๆ จีน ก็เป็นเอเซียเหมือนกับเรา ถ้าพูดแล้วไทยใกล้ชิดกับจีน มากกว่าสวีเดนแน่นอน แต่ก็ดีใจที่ได้ Koenigsegg  เนื่องจากว่าคงเกื้อกูลกันได้มากกว่าจีน
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: H3T ที่ มิถุนายน 17, 2009, 12:36:36
แล้ว 9-5 ตัวที่กำลังจะวางตลาดปีหน้า ก็ยังเป็นพื้นฐานจาก GM อยู่ซิครับ อย่างนั้นน่าจับตา 9-3 รุ่นใหม่ น่าจะมีอะไรที่แสดงความเป็นตัวตนของตัวเองออกมาชัดเจนอีกซักครั้งนะครับ ( หลังๆดูด้อยๆลงไปจากมาตรฐานของ saab ไปหน่อยครับ )
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: PREM ที่ มิถุนายน 17, 2009, 19:25:18
อยา่กให้ Koenigsegg ดันโครงการ Aero-X ออกมาผลิตจริง
แล้วเอาเทคโนโลยี supercar ใส่เข้าไป

Saab จะเป็นยี่ห้อที่คนหันมาหลงใหลแน่นอนครับ
(http://www.autoclub.com.au/uploaded_images/saab-aero-x-concept-2006-770131.jpg)
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: SignifeR ที่ มิถุนายน 17, 2009, 19:43:34
จำกระทู้เก่าๆที่ผมเคยพูดไว้ได้มั๊ยครับว่า....คนที่จ้องจะเอา saab เขารอ GM ล้มละลายครับ.....แม่นอย่างพยากรณ์ไว้มั๊ยหล่ะครับ
งานนี้ผมเดาเล่นๆว่า รัฐบาลเขาแบล็กอัพใ้ห้แน่ๆ  ;D

จริงๆ SAAB = สปอร์ตซีดานนะครับ....ยิ่งมาอยู่ในมือของบริษัทที่ทำแต่รถสปอร์ต รับรองเลยว่า เจนหน้าของซาบ มันจะยิ่งกว่าตำนานอีกครับท่าน
ปัญหาไม่ได้อยู่ที่บริษัทแม่แล้ว อยู่ที่ดีลเลอร์ในบ้านเราว่าจะทำตลาดให้มันถึงใจ หรือจะปล่อยให้มันลุ่มๆดอนๆ ต่อไป มากกว่านะ
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: RhinoMango ที่ มิถุนายน 17, 2009, 23:09:01
ยังเป็นแค่ข่าวนะครับ เพราะสัญญาระหว่าง GM กับ Koenigsegg ยังไม่เสร็จสิ้นเลย
แต่แน่นอนแล้วว่า GM จะขายให้แก่ Koenigsegg

ราคาของแบรนด์นี้ ในข่าวยังไม่ระบุครับ

ที่มา : BBC News วันที่ 17 มิย.52

พอดีวันนี้นั่งแปลข่าวตัวนี้อยู่พอดี  :-*
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: CaVoK ที่ มิถุนายน 19, 2009, 23:07:51
ก็ดีครับ น่าจะได้เห็นอะไรที่มันน่าสนใจขึ้นในวงการรถครับ
แต่คงไม่เหมือนเบนซ์กับค่ายไอ้กัน ที่เอาเบนซ์ไปใส่ตรารถไอ้กัน
แล้วหน้าตราแปลกๆนะครับ ใช้ไครส์เลอร์ ครอสไฟร์ที่ใช้แพลตฟอร์มเดียวกับ
SLK มั้ยครับ ดูมันน่าเกลียดยังไงไม่รู้ :P

ก็ไม่ได้มีอคติอะไรกับจีนหรือชอบฝรั่งครับ
แต่คิดว่าแต่ละคนก็เชี่ยวชาญไปคนละแบบครับ 8)

ส่วนตัวกับรถจีนที่พูดกับญาติก็คือ
เครื่องเล่นดีวีดีจีน ผมยังไม่ซื้อเลย
ซื้อรถจีนนี่คิดดูก่อนครับ ในช่วงยี่สิบปีนี้
ขอเป็นสาวกพี่ยุ่นไปก่อน ;)


หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: FyGI ที่ มิถุนายน 20, 2009, 22:00:18
แล้ว Subaru สมควรใหบริษัทไหนมาซื้อไป ที่ไม่ใช่ Toyota......
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: Pan Paitoonpong ที่ มิถุนายน 21, 2009, 00:54:06
ถ้าไม่ใช่ Toyota ก็ไม่ควรใช่ Mitsubishi ด้วยล่ะถ้างั้น

แล้วจะเหลืออะไรอีก

แต่มันคงเป็นไปได้ยากมากๆนะในความคิดผม แต่ถ้ามันต้องมีใครมาซื้อ Subaru
ผมอยากให้เป็น Porsche-VW-Audi Group

ผมรู้สึกว่า DNA Subaru แท้ ถ้าได้คนดีไซน์และคุณภาพของห้องโดยสารเท่า VW รุ่นสูงๆ
มันจะ..สุดยอดเลย

หลายคนอาจจะมองว่า Audi มี RS4อยู่แล้วจะเอา Imprezaมาทำไม
รถสเกลลูกค้าระดับกลางอย่าง VW ก็มีอยู่แล้ว จะเอามาทำไม

ผมก็ไม่รู้ และก็ไม่รุ้เหมือนกันว่าทั้งๆที่ Porsche ครอง VW Group และใต้ VW Group คือ Audi
แล้วทำไม มันถึงมีรถอย่าง Gallardo, R8 V10, และ 911 ที่น่าจะอยู่ใน segment เดียวกัน
และสองในนั้นก็มีรูปแบบที่เกือบเหมือนกันในการจัดวางเครื่องและแม้แต่ตัวเครื่องเอง
หัวข้อ: Re: !! เย่ๆ ในที่สุด SAAB ก็เป็นไทแล้ว..!!!!
เริ่มหัวข้อโดย: ghia ที่ สิงหาคม 06, 2009, 12:16:44
อยากให้ saab กลับมาขายในเมืองไทยอีกจังครับ

เป็นรถที่ได้นั่งแล้วให้ความรู้สึกดีจริงๆ

ถึงแม้จะดูโบราณไปหน่อยก็เถอะ


ถ้า ซูบารุ จะมีคนมาซื้อ

ช่วยเป็น ฮอนด้า จะได้ไหม

เพราะเป็นแบรนด์ในดวงใจทั้งคู่เลย

ต่อไปจะกลายเป็น

honda civic type R AWD i-vtec turbo

สุดๆไปเลย ฮ่าๆๆๆ


แต่ความรู้สึกเหมือนหวยจะไปออกกับตา คาร์ลอส โกห์น ยังไงไม่รุ๊...

หรือใครจะรู้ อาจจะมีบริษัทแปลกๆอยากมายุ่งกับตลาดนี้ก็ได้