เอาจริงๆก็คือวอร์ม Cat ครับ ถ้าไม่ได้อุณหภูมิย่านทำงานมันจะดักสารมลพิษในไอเสียได้อย่างไม่เต็มประสิทธิภาพ
เทคโนโลยีโลหะวิทยาสมัยนี้สามารถสตาร์ทรถแล้วสามารถขับออกไปได้เลย โดยไม่ได้ก่อความเสียหายอะไรกับเครื่องยนต์ในระยะยาว
แต่ถ้าไม่วอร์ม Cat จะไม่ผ่านมาตรฐานการทดสอบมลพิษ รถก็ผลิตขายไม่ได้ จะเป็นมาตรฐาน Euro 5/6 หรือของ Japan/US อะไรก็แแล้วแต่ ก่อนขายในย่าน/ประเทศนั้นๆ
ต้องผ่านมาตรฐานเหล่านี้ พวกที่ CAT ดักจับก็พวก CO, NO
เหตุผล Warm-up period
Vehicles emit most of their pollution during the first five minutes of engine operation before the catalytic converter has warmed up sufficiently to be effective.
ยานพาหนะปลดปล่อยมลภาวะมากที่สุดส่วนใหญ่ในช่วง 5 นาทีแรก ของการทำงานของเครื่องยนต์ก่อนที่ catalytic converter จะได้รับการอุ่นให้เพียงพอที่จะทำงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ
In 1999, BMW introduced an electrically heated catalyst, which they called "E-CAT", in their 750iL sedan. Heating coils inside the catalytic converter assemblies are electrified just after engine start, bringing the catalyst up to operating temperature very quickly to qualify the vehicle for low emission vehicle (LEV) designation.[27]
Catalytic Converters Preheating
the catalytic converter is a good way to reduce emissions. The easiest way to preheat the converter is to use electric resistance heaters. Unfortunately, the 12-volt electrical systems on most cars don't provide enough energy or power to heat the catalytic converter fast enough. Most people would not wait several minutes for the catalytic converter to heat up before starting their car.
ในปัจจุบันเรื่อง pollution เป็น serious matter หรือเป็นกฎหมาย ผู้ผลิตจะต้องทำตามมาตรฐานเหล่านี้ ทำยังไงจะไม่เสียเวลาคนใช้รถ
ก็ program ให้มันเร่งรอบเครื่องค้างซักนาทีครึ่ง หลังจากสตาร์ท (นานหรือไม่แล้วแต่อุณภูมิ) เพื่อให้ cat ได้อุ่นตามเหตุผลข้างต้น