เอาแง่วิชาการบางส่วนมาฝาก ''How Hydroplaning Works'' จาก HowStuffWorks
-สาเหตุหลัก ที่ทำให้เกิดhydroplane คือ ระดับความลีกของน้ำบนผิวถนน ที่มากกว่า 0.3 ซม.ขี้นไป
เป็นระยะทางมากกว่า 9.14เมตรเป็นต้นไป
-องค์ประกอบอื่นๆ คือ ความเร็วรถ , สภาพผิวถนน ,สภาพยาง
ต้องมีความเร็วมากกว่า 50 ไมล์/ชม.(80กม./ชม. = 22.35 เมตร/วินาที)
-แนวโน้มเกิดง่ายกว่ากับรถหน้ายางแคบเล็กกว่า !!
(Hydroplaning is more likely to happen if your vehicle has narrow tires)
-รถ AWD มีโอกาสเกิดhydroplneง่ายกว่า 2WD !!
( All-wheel drive vehicles are more likely to hydroplane than two-wheel drive vehicles)
-รถน้ำหนักมากกว่า เกิดhydroplane ยากกกว่ารถน้ำหนักเบากว่า
(Heavy vehicles are less prone to hydroplaning)
รายละเอียดเพิ่มเติมอ่านต่อ จาก https://auto.howstuffworks.com/car-driving-safety/accidents-hazardous-conditions/hydroplaning.htm
เข้าไปอ่านที่ howstuffworks แล้วล่ะฮะ ก็แปลกใจนิดนึงทีว่ายางหน้าแคบมีแนวโน้มเกิด hydroplaning มากกว่า
ผมลองค้นดูที่อื่นเช่น
https://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=16อันนี้ก็ว่า
The speed at which a tire hydroplanes is a function of water depth, vehicle speed, vehicle weight, tire width, tread depth and tread design. It depends on how much water has to be removed, how much weight is pressing down on the tires and how efficient the tread design is at evacuating water. While deeper water, higher speeds, lighter vehicles,
wider tires, less tread depth and less efficient tread designs
will cause tires to hydroplane at lower speeds; all tires will be forced to hydroplane at some speed.
หรือที่
https://www.popularmechanics.com/cars/how-to/a2937/hydroplaning-tires/ก็ว่า
Q: Do low profile tires tend to hydroplane more than regular tires?
A: Hydroplaning is a function of tire footprint, all other things being equal,
a tire with a
wider footprint will tend to hydroplane more. If the low-profile tire is wider, it will indeed
hydroplane more easily. If the tire is low-profile, but has the same tread width, no.
อ่ะครับ