ผู้เขียน หัวข้อ: คลัตช์แห้ง คลัตช์ไม่แห้ง(เปียก) มันต่างกันอย่างไรเหรอครับ  (อ่าน 8998 ครั้ง)

ออฟไลน์ applebees

  • Sr. Member
  • ****
  • กระทู้: 749
ไม่รู้อ่ะครับ พยายาม Search ในเว็บบอร์ดแล้วครับ

ขอบคุณครับ

ออฟไลน์ chaivat

  • Full Member
  • ***
  • กระทู้: 177
    • อีเมล์
สวัสดีครับ
ลองไปหาดูเช่นกัน 
ตามความเข้าใจของผม ในรถยนต์ทั่วๆไป
ครัชแบบแห้ง ก็เกียร์ MT ทั่วไป จะ แผ่นเดียว single หรือ double ก็สมัยใหม่หน่อย
ครัชแบบเปียก ก็เกียร์ ออโต ที่มี แผ่น Plate เล็กๆหลายๆแผ่น แช่อยู่ในน้ำมัน

พอดีไปพบบทความที่เขากล่าวถึงเรื่องนี้ ว่า เปียกกับแห้งใครเจ๊งกว่ากัน แต่เป็นพวกมอเตอร์ไซด์

เวปนี้น้องๆมีความรู้ทางภาษาเยาะ ลองอ่านดูครับ


There's a sort of truth... Wet clutches are more durable, certainly, the oil helps keep the temperatures low and more evenly distributed, and pick up as you let the lever out is smoother too. They do still wear and fail when abused though - older Yamahas used to be notorious for it, and I remember when speed testing them in the 90s you could only do a few quarter mile runs before they'd permanently give up.

Dry clutches generally last less well though, but the point of having them is they're smaller and lighter. A wet clutch needs to be big with more clutch plate area because the oil lubricates the plates as well as cooling them, so you need more area to offer the same amount of grip as an equivalent dry clutch. That reduced weight and size of the dry clutch is important on high performance bikes, so you get them on race bikes and a few road bikes, most notably Ducati superbikes. In fact in general use, Ducati dry clutches don't feel a lot different to wet clutches, you can slip them when pulling away normally just the same, and they'll take a few fast getaways too, especially if you let them cool again in between.

Car clutches are nearly all dry, because they have much more torque than bikes (it's torque that determines clutch size, not power) and would have to be obstructively big if they were wet. But more pragmatically, dry clutches are cheaper and they work well enough in most cars anyway.

http://www.ashonbikes.com/forum/dry-plate-clutch-v-multi-plate-wet-clutch

Thanks for ashonbikes.com


NgoH

  • บุคคลทั่วไป
เกียร์พาวเวอร์ชิพ ในโฟกัส คลัตแผ่นเดียว
เกียร์พาวเวอร์ชิพ ในเฟียสต้าคลัต 2แผ่น
อันไหนแห้งอันไหนเปียกหว่า

ออฟไลน์ applebees

  • Sr. Member
  • ****
  • กระทู้: 749
สวัสดีครับ
ลองไปหาดูเช่นกัน 
ตามความเข้าใจของผม ในรถยนต์ทั่วๆไป
ครัชแบบแห้ง ก็เกียร์ MT ทั่วไป จะ แผ่นเดียว single หรือ double ก็สมัยใหม่หน่อย
ครัชแบบเปียก ก็เกียร์ ออโต ที่มี แผ่น Plate เล็กๆหลายๆแผ่น แช่อยู่ในน้ำมัน

พอดีไปพบบทความที่เขากล่าวถึงเรื่องนี้ ว่า เปียกกับแห้งใครเจ๊งกว่ากัน แต่เป็นพวกมอเตอร์ไซด์

เวปนี้น้องๆมีความรู้ทางภาษาเยาะ ลองอ่านดูครับ


There's a sort of truth... Wet clutches are more durable, certainly, the oil helps keep the temperatures low and more evenly distributed, and pick up as you let the lever out is smoother too. They do still wear and fail when abused though - older Yamahas used to be notorious for it, and I remember when speed testing them in the 90s you could only do a few quarter mile runs before they'd permanently give up.

Dry clutches generally last less well though, but the point of having them is they're smaller and lighter. A wet clutch needs to be big with more clutch plate area because the oil lubricates the plates as well as cooling them, so you need more area to offer the same amount of grip as an equivalent dry clutch. That reduced weight and size of the dry clutch is important on high performance bikes, so you get them on race bikes and a few road bikes, most notably Ducati superbikes. In fact in general use, Ducati dry clutches don't feel a lot different to wet clutches, you can slip them when pulling away normally just the same, and they'll take a few fast getaways too, especially if you let them cool again in between.

Car clutches are nearly all dry, because they have much more torque than bikes (it's torque that determines clutch size, not power) and would have to be obstructively big if they were wet. But more pragmatically, dry clutches are cheaper and they work well enough in most cars anyway.

http://www.ashonbikes.com/forum/dry-plate-clutch-v-multi-plate-wet-clutch

Thanks for ashonbikes.com



Car clutches are nearly all dry, because they have much more torque than bikes (it's torque that determines clutch size, not power) and would have to be obstructively big if they were wet. But more pragmatically, dry clutches are cheaper and they work well enough in most cars anyway.

อ่อออ ครับ ขอบคุณมากครับ ส่วน 2 paragraphs ด้านบนก็น่าจะเป็นเหมือนระบบรถยนต์นะครับ

ขอบคุณมากครับ

ออฟไลน์ ArmMoTo

  • Sr. Member
  • ****
  • กระทู้: 396
ขอรอเก็บความรู้ครับ

เพราะอยากทราบเหมือนกัน  :)

ออฟไลน์ applebees

  • Sr. Member
  • ****
  • กระทู้: 749
เกียร์พาวเวอร์ชิพ ในโฟกัส คลัตแผ่นเดียว
เกียร์พาวเวอร์ชิพ ในเฟียสต้าคลัต 2แผ่น
อันไหนแห้งอันไหนเปียกหว่า

ข้อมูลจากเว็บ Ford.co.th นะครับ

Fiesta เป็น คลัตช์แห้งคู่ ครับ (ก็อย่างที่ข้อมูลด้านบนบอกไว้ครับ คลัตช์แห้งจะให้ความเบากว่า และขนาดเล็กกว่า แต่ความเสถียรจะสู้ของคลัตช์เปียกไม่ได้)

แต่ Focus เนี่ย ไม่ทราบ คลัตช์ครับ มันไม่บอกไว้อ่าาา

ออฟไลน์ 2k

  • Hero Member
  • *****
  • กระทู้: 4,752
ในมอเตอไซเห็นว่าคลัทแห้งจะถ่ายทอดแรงบิดได้ดีกว่าแบบเปียก พบได้ในมอเตอไซแรงจัดอย่างดูคาตี้ ฮายาบูสะอะไรพวกนี้ แต่ข้อเสียคือถ่ายทอดแรงดีแต่จะหมดเร็วกว่าคลัทเปียก
หมาเฝ้าบ้านแจกฟรีจ้า www.dogfindhome.com


NgoH

  • บุคคลทั่วไป
เกียร์พาวเวอร์ชิพ ในโฟกัส คลัตแผ่นเดียว
เกียร์พาวเวอร์ชิพ ในเฟียสต้าคลัต 2แผ่น
อันไหนแห้งอันไหนเปียกหว่า

ข้อมูลจากเว็บ Ford.co.th นะครับ

Fiesta เป็น คลัตช์แห้งคู่ ครับ (ก็อย่างที่ข้อมูลด้านบนบอกไว้ครับ คลัตช์แห้งจะให้ความเบากว่า และขนาดเล็กกว่า แต่ความเสถียรจะสู้ของคลัตช์เปียกไม่ได้)

มิน่าหละ เกียร์เฟียสต้าถึงชอบกระตุก ส่วนโฟกัสไม่ค่อยมีอาการอะไร โฟกัส คลัตแผ่นเดียวแบบแห้ง (จำได้ว่าช่างเคยบอกไว้ เกียร์ในโฟกัส คลัตแผ่นเดียวแห้ง เฟียสต้า2แผ่นเปียก)
แต่ Focus เนี่ย ไม่ทราบ คลัตช์ครับ มันไม่บอกไว้อ่าาา