คือเห็นหลายคนว่าหนัก ก็เลยไปค้นดู ว่าเกียร์ทันสมัยล่าสุดตัวนี้มันหนักมากไหม
มาจาก Wikipedia นะครับ 7.5 kg เอง แต่ผมหา CVT ไม่เจอ มันเบากว่า 7.5 kg มากใช่ไหมครับ
ZF 9HP transmission
From Wikipedia, the free encyclopedia
ZF 9HP
Manufacturer ZF Friedrichshafen
Production 2013
Class 9-speed transverse automatic transmission
The ZF 9HP is a nine-speed automatic transmission, designed but not built by ZF Friedrichshafen AG subsidiary ZF Getriebe GmbH in Saarbrücken.[1] As a front-transverse transmission, it will debut in front-wheel drive and All-wheel drive vehicles. ZF touts the new design as being able to save an average of 16% in fuel usage over current 6-speed automatic transmissions. Tentative ratio spread is 9.84:1. Transmission will have a torque range between 280 and 480 Nm.[1]
The 9HP is masterfully packaged and despite the extra three gear ratios is only 0.24 inches (6mm) longer and actually weighs 16.5 lbs (7.5 kg) less than the outgoing six-speed transmission. The compact packaging is achieved by using a number of innovative design features: A new compact hydraulic vane-type pump, two patented dog clutches replacing bulkier conventional clutch packs, and a nested gear set.[2]
Land Rover will demonstrate the world's first nine-speed automatic transmission for a passenger car at the 2013 Geneva Motor Show.[2]
The production of the 9HP will start in 2013 with a unit of 400,000 per year at ZF's Gray Court facility in Greenville, South Carolina.[3]
ผมคิดว่า ยิ่งเกียร์ซอยเยอะ ยิ่งจะช่วยผ่อนแรงเครื่องยนต์ในการประหยัดน้ำมันน่ะครับ มันจะสามารถเลี้ยงรอบได้ต่ำที่สุด ณ ความเร็วนั้น อย่าง altis ล็อคอัตราทด 7 จังหวะ
เป็น CVT ก็อัตราทดเกียร์กว้างมาก 2.396 - 0.428 เพื่อประหยัดน้ำมัน ปกติเกียร์สุดท้ายที่เจอ vios, yaris มักจะทด 0.700 แต่ CVT มันจะไม่ทันความรู้สึกเหมือน step AT
เพราะเหยียบทีรอบก็พุ่งขึ้นไปรอที่ 6000 รอบ แล้วความเร็วค่อยขึ้นตาม จึงมีแต่คนบ่นว่าไม่ชอบ CVT