เคยมีคนพูดว่า เติมกึ่งสังเคราะห์ไปนานๆแล้วพวกซีลยางต่างๆจะไปไวกว่า
ผมยังงงเลยมันเกีย่วเหรอ ไม่ใช่มันไปตามอายุมันหรือไง...
เท่าที่ลองไปเสิร์ชมา เรื่องมาตรฐาน ACEA มีตามนี้นะครับ
A/B : gasoline and diesel engine oils
A1/B1 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in gasoline engines and car & light van
diesel engines specifically designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a high temperature / high
shear rate viscosity of 2.6 mPa*s for xW/20 and 2.9 to 3.5 mPa.s for all other viscosity grades. These oils are unsuitable
for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
A3/B3 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines
and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity
oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer.
A3/B4 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and direct injection diesel engines, but
also suitable for applications described under A3/B3.
A5/B5 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in high performance gasoline engines and
car & light van diesel engines designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a High temperature /
High shear rate (HTHS) viscosity of 2.9 to 3.5 mPa.s. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner
manual or handbook if in doubt.
เป็นข้อมูลของฝรั่งในบอร์ด นี้ครับ ประมาณปี 2013 ครับ
http://forums.t5d5.org/topic/24140-oily-question-a4b4-vs-a5b5/- ส่วนเรื่องน้ำมันเครื่อง เข้าใจว่าสังเคราะห์แท้จะมีโมเลกุลที่สม่ำเสมอกัน และเสื่อมสภาพช้ากว่าน้ำมัน mineral ครับ
- เรื่องซีล เคยเห็นแวบๆ ใน BITOG เห็นพวกฝรั่งหัวทองตบตีกันว่า การใส่ HMO ในเครื่องปกติ และซีลยังปกติ มีผลทำให้ซีลยางในเครื่องแห้งกรอบ มีอาการรั่ว กลับบ้านเก่าก่อนวัยอันควรครับ (อันนี้ผมหากระทู้นั่นไม่เจอละครับ)
- ผมว่าใส่สังเคราะห์แท้แทนกันได้ครับ และใส่สังเคราะห์แท้จะดีกว่าครับ มันไม่ควรมีผลเสีย ระยะเปลี่ยนก็ 6 เดือน หรือ 10000 กม. ครับ