Credit ที่มา :
www.autoguide.com (ถ้าผิดกฎ ลบได้เลยครับ)
http://www.autoguide.com/auto-news/2016/05/honda-is-working-on-an-engine-with-different-sized-cylinders.htmlเห็นว่าน่าสนใจดีเลยลองเอามาให้ดูครับ ..
เท่าที่ลองอ่านดู จับใจความได้ว่า Honda กำลังพัฒนาเครื่องยนต์แบบใหม่ที่ลูกสูบแต่ละตัวสามารถเปลี่ยนระยะชักได้ในขณะที่กำลังทำงานอยู่ ทำให้สามารถเปลี่ยนความจุ(CC)ของแต่ละลูกสูบได้ตลอดเวลาขณะที่เครื่องกำลังทำงาน...
เช่น เครื่อง 2000 CC 4 สูบ สูบละ 500 CC แต่เครื่องเดียวกันนี้ขณะทำงานอาจจะขยับระยะชักของลูกสูบเพื่อให้ขนาดเครื่องเหลือ 1500 CC, 1000 CC ได้เช่นตอนที่กำลังเดินเครื่องรอบเบาเพื่อประหยัดน้ำมัน
หรือแม้แต่ให้ลูกสูบแต่ละตัวมี CC แปรผันต่างกันไปได้ในแต่ละช่วงเวลาที่เครื่องทำงาน ทำให้สามารถปรับแต่งการทำงานของเครื่องยนต์ได้หลากหลายมากขึ้น ส่งผลในเครื่อง 4 สูบจะสามารถสร้าง Combination การทำงานของเครื่องยนต์ได้อย่างน้อย 15 รูปแบบในเครื่องเดียว
ทั้งนี้ ยังไม่รู้ถึงจุดประสงค์หลักของทาง Honda ว่าพัฒนาระบบนี้ขึ้นเพื่ออะไรบ้าง เช่น อาจจะเพื่อให้ประหยัดน้ำมันมากขึ้น หรือพัฒนาไปเป็นระบบใหม่เหมือนกับ V-tec
ตัวบทความภาษาอังกฤษ :
Honda has filed an interesting patent that could reveal what it is working on for its next generation of engines.
Found on Japans patent office database, it appears that Honda is working on a solution that would vary the stroke of each cylinder in an engine, allowing each cylinder to have a different displacement. For example, if you take a current Honda 2.0-liter four-cylinder engine where each cylinder has 500cc of displacement, you can only vary the displacement in four different ways, either 500cc, 1000cc, 1500cc or 2000cc depending on how many cylinders are firing.
SEE ALSO: Honda Clarity Range Expands to Include 3 Green Models
The new technology could offer more than four different total displacements working at the same time, with a smaller gap between each of them. Given four cylinders of varying sizes, there are a total of 15 different combinations of one-to-four cylinders firing. Yes, that essentially means an engine could have 15 different displacements working at a time.
Interestingly enough, the patent describes how the technology would work on inline- two, three and four-cylinder engines as well as a V6. Presumably, this type of setup would help increase fuel efficiency, but Honda didnt disclose what the purpose was. Got any ideas? Let us know in the comments.
**แก้ไข เพิ่มรูปครับ**