Camry Hybrid ถ้าใช้พลังทั้งสองแหล่งร่วมกัน จะได้กำลังทั้งหมด 190 แรงม้าเลยทีเดียว แรงที่สุดในคลาส ของรถบ้านเราเลยทีเดียวนะครับ
ส่วน Prius ได้ 136 (ใช่มั๊ย) ก็แรงในระดับ เครื่องยนต์ 1800 ธรรมดาๆ คันนึง แต่แรงบิด ที่ได้จาก motor ไฟฟ้านั่นมากมายกว่ามาก
ทำให้อัตราเร่ง จี๊ดจ๊าด มากเลยทีเดียว
ส่วนเรื่องทำไมเครื่องยนต์ที่ใช้ในระบบ Hybrid ทำไมแรงม้าเพียวๆ มันน้อยกว่าตอนที่มันอยู่เดี่ยวๆ
ที่ผลิตแรงม้าได้น้อยกว่าปกติของทั้งคู่ เหมาะสม และถูกสร้างมาเพื่อระบบ Hybrid ครับ
ยกตัวอย่างเครื่องยนต์ ของ Camry Hybrid 2AZ-FXE ส่วนจะแปลเป็นภาษาทางเทคนิกให้เหมาะสมยังไง
ต้องรอวิศวกรในบอร์ดช่วยในการแปลครับ แต่คร่าวๆ สรุปว่า เครื่องยนต์ที่ใช้ในระบบ Hybrid ของ Toyota
จะมีกำลังของเครื่องยนต์เพียวๆ ลดน้อยลงให้ match กับการทำงานร่วมกับระบบ Hybrid ครับ
The 2AZ-FXE is a variant of the 2AZ-FE. It has the same bore and stroke, but has a higher physical compression ratio of 12.5:1. The cams are unique to the FXE version and close the intake valve late into the compression stroke. The net result is that the engine has a greater effective expansion than compression making it Atkinson cycle, rather than the conventional Otto cycle.
The large valve overlap leads to a reduction in cylinder charge and reduced torque and power output, but efficiency is increased. This combination makes the 2AZ-FXE suitable for use in hybrid vehicles, where peak torque and power demands can be met by the electric motor and battery.
Maximum output when used in the Camry hybrid is 147 hp (108 kW) at 6000 rpm with 138 ft·lbf (187 N·m) of torque at 4400 rpm.