นี่อาจจะเป็นความผิดพลาดของการออกแบบมือจับประตูที่จมไปกับตัวถังรถ สืบเนื่องจากอุบัติเหตุที่ประเทศจีนเมื่อวันที่ 26 เม.ย.67 แล้วมีผู้เสียชีวิตในรถยนต์ไฟฟ้า 3 คน โดยที่ผู้ที่เข้าไปช่วยเหลือไม่สามารถเปิดประตูเพื่อนำคนเจ็บออกมาได้ หรือนำออกมาได้ช้าเกินไป (มือจับประตูจมไปกับตัวรถและไม่มีการปลดล็อคอัตโนมัติเมื่อเกิดอุบัติเหตุรุนแรง เนื่องจากระบบไฟฟ้าขัดข้อง)
https://www.thebetter.co.th/news/world/16473
ตามข่าวนี้เหมือนกัน
The new M7 Plus has the function of automatic collision unlocking, and is equipped with a mechanical door handle. In special emergencies, you can unlock the door by pulling the mechanical door handle. When the vehicle in this accident and the road maintenance vehicle in front of the accident have a 115km/h high-speed rear-end collision, the beam-like hard structure at the rear of the vehicle in front instantly and seriously invades the front cabin and crew compartment on the upper left side of the accident vehicle, resulting in the power line and signal line in the front cabin and the crew cabin being instantly cut off, and the door handle controller cannot receive the bullet. When the signal came out, the rescuers broke the window and pulled the handle in the mechanical door to open the door for rescue.
คือมันควรจะปลดล๊อกอัตโนมัติเวลาชน แต่ปลดไม่ได้เพราะ ?ไฟฟ้าขัดข้อง
ไม่ make sense อย่างแรง ว่าชนแรงๆมันก็มีโอกาสที่จะไฟฟ้าขัดข้องได้อยู่แล้ว
Tesla ก็เคยมีคล้ายแบบนี้เช่นกัน เปิด mechanical ได้จากภายใน แต่ไม่ใช่ภายนอก
https://www.autoblog.com/2019/02/28/tesla-fiery-crash-closer-look-door-locks/ต่อไปถ้าอยากได้ aero + ปลอดภัย นึกถึงประตูสอดจากด้านหลังของ civid 3 door